Harmonicus, vol. 2

Ja ha sortit el nou llibre HARMONICUS. Un mètode infantil per aprendre a tocar l'harmònica creat pel músic i professor Sergi Raya.

He tingut la sort de poder-hi fer els arranjaments i vaig poder comptar amb uns magnífics músics per a la gravació.

És un llibre molt recomanable. El treball del Sergi és magnífic.

 
IMG_9833.JPG
 

El Limnos Quartet interpreta White Isolation a la Fundació Joan Miró de Barcelona

Miró & Music

logo.png

Presentació del llibre Miró & Music, de Joan Punyet Miró, que explora la relació que l'artista va establir amb la música al llarg de la seva vida. El llibre és un llarg recorregut que abasta des dels primers temps de l'artista a Barcelona, quan la música va representar un paper central de la seva formació artística, passant per París, on Miró va establir una estreta relació amb alguns dels compositors més destacats del seu temps, fins a Palma de Mallorca, on va reunir la que és sens dubte una col·lecció de discos summament eclèctica.

En el llibre, inèdit pel seu contingut, es presenta la relació de Miró amb diferents compositors i músics com Pierre Boulez, Varèse, Duke Ellington, John Cage, Raimon o Maria del Mar Bonet.

Al final de la presentació, Limnos Quartet interpretarà la peça musical White Isolation d'Àlex Cassanyes, inspirada en l'obra de Miró. (text: Fundació Joan Miró) 

Lloc: 

Auditori de la Fundació Joan Miró

Dates

Dijous 9 de novembre, a les 19 h

0696.jpg

Més informació: https://www.fmirobcn.org/ca/activitats/adults-i-altres-grups/0/66/miro-amp-music

Algunes fotos de l'acte. (fotos de © Fundació Joan Miró. Foto: Pere Pratdesaba) 

Secció a RAC1 - La Primera Pedra d'estiu

A partir de demà 29.07.17 i durant els caps de setmana que queden d'estiu em podreu escoltar al programa de la Primera Pedra de RAC1 parlant de jazz, fent un recorregut per diferents estils i músics. Fins i tot amb música divina com el Giant Steps de Coltrane.

Podrem escoltar un recull dels millors artistes com Duke Ellington, Bill Evans, Billie Holiday, Miles Davis, Wayne Shorter, John Coltrane, Chick Corea, Dizzie Gillespie, Charlie Parker i algunes de les seves millors interpretacions. 

Cada cap de setmana al voltant de les 7:45am

+ INFO: http://www.rac1.cat/programes/la-primera-pedra/20170725/4358655570/la-primera-pedra-destiu-dupliquem-horari-els-caps-de-setmana-amb-seccions-dinamiques-i-fresques.html

Presentació del CD - Cornucòpia, música per a gralla i orgue - Jordi Mestres i Jonatan Carbó

Aquest dimecres es presenta a la Catedral de Barcelona el nou CD del Jordi Mestres i el Jonatan Carbó "Cornucòpia, música per a gralla i orgue". 

El concert es realitzarà a les 20h

Un treball magnífic d'aquests dos grans intèrprets els quals amb una barreja instrumental gens usual, ens demostren la meravellosa unió que hi pot haver entre dos instruments de bagatges molt diferents, l'orgue (encasellada en la música sacra) i la gralla (pràcticament només utilitzada en la música tradicional).

En les obres del enregistrament s'hi inclou la meva peça "Cornucòpia" escrita el 2014 i que conté 4 moviments. 

L'obra, l'explico breument en el següent text: 

cornucòpia  f.
Representació del corn de l’abundància. 
“Vas en forma de corn ple de fruites i flors, que simbolitza l’abundància.
Segons una llegenda, prové de la banya que Aquelous perdé en una lluita amb Heràcles; segons una altra, prové de la banya d’una cabra que Zeus oferí a Amaltea amb la promesa d’ompir-la de tot allò que ella desitgés. Ha estat emprada sovint com a element decoratiu (cornucòpia).”

Cornucòpia és una fantasia per a gralla i orgue escrita en quatre moviments, aquests tracten de transmetre el concepte d’una abundància d’idees i de formes al llarg de tot el transcurs del discurs musical. 
El material utilitzat és divers i administrat de forma diferent intentant provocar diferents sensacions i efectes.  Aquest material sovint no està desenvolupat perquè les noves idees brollen constantment de la mateixa música donant sentit al títol de l’obra. 
Escriure música per aquests dos instruments ha estat molt entretingut i a l’hora singular, per exemple el fet  de poder veure com dos timbres tan diferents poden connectar amb tanta facilitat, a més si tenim en compte l’origen de cada instrument, un d’arrel ancestral i popular i l’altre vinculat a la història i a l’herència barroca i religiosa. 
Les intencions com a compositor s’han basat en una petita experimentació en un tipus de llenguatge menys habitual a l’utilitzat i el de la recerca d’una dissertasió influenciada per algun tipus de minimalisme. Vull fer referència la dedicatòria a Arvo Pärt en el tercer moviment, aquest basat en l’obra Annum per annum del compositor estonià, una meravella musical. 
Vull donar les gràcies al Jordi Mestres i al Jonatan Carbó per haver confiat en mi en l’escriptura d’aquesta obra i esperar de tot cor que la puguin disfrutar. 

À.C. - Desembre 2014

Àlex Cassanyes i la seva Big Band captiven l'Auditori de Vilafranca

L’Àlex Cassanyes Big Band Project va omplir l'Auditori Municipal de Vilafranca la tarda del diumenge 4 de desembre on el compositor i director capelladí establert a la capital de Penedès va explicar, mostrar i defensar el seu univers musical davant les més de 350 persones que van poder gaudir d’aquesta agosarada proposta que reuní les seves obres amb una fantàstica formació de 18 músics -la majoria penedesencs- sota la direcció del mateix Àlex Cassanyes.

 Foto: Pep López

Foto: Pep López

Tal i com va fer al febrer a Capellades, el compositor i director va anar presentant els temes un a un deixant palesa la connexió de la seva obra amb l’art, la literatura i l'actualitat, mostrant les seves fonts d’inspiració que al mateix temps serviren de fil conductor al llarg del concert, citant Hemingway, Georges Seurat o un tema  català com a exemples. Sota aquest discurs contextualitzat, la formació dirigida per Àlex Cassanyes es va erigir en l’instrument que dóna veu als pensaments, sentiments i emocions.

El públic vilafranquí va recollir l’oferiment i va esdevenir còmplice entregat des del primer moment, captivat per una música netament contemporània interpretada per una formació de Big Band que fa temps que va deixar enrere el swing: l’instrument ideal -segons el mateix Cassanyes- per expressar-se.

Un dimanche après-midi à l'Ile de la Grande Jatte va obrir la capsa de música seguida dels tres moviments de The Garden of Eden. Vækst, l'estrena de Drugstore i El Testament d'Amélia van posar punt i final a l'hora i quart que va durar el concert en el que Àlex Cassanyes va deixar clar perquè la seva obra ha guanyat tres premis de composició internacionals i perquè se sent tant còmode amb els músics d'aquesta Big Band, no sols per la gran qualitat sinó pels vincles d’amistat i complicitat.
 

 Foto: Pep López

Foto: Pep López

En la introducció de l'estrena de Drugstore, Cassanyes va constatar com les quotidianitats actuals a Vilafranca també poden ser font d'inspiració per expressar pensaments i alternatives al fenètic món de les xarxes socials. En un passeig de les Clotes al Pla del Diable hi ha un univers de desconnexió.

Diumenge a la tarda es van tancar dues setmanes intenses del compositor vilafranquí: per una banda el taller de composició del 23 de novembre sobre composició de Big Band a l'Auditori de l'EMM Dolors Calvet i per altra, l'enregistrament, aquest dissabte a l'Auditori Municipal, del primer disc d'Àlex Cassanyes. Aquest fou el motiu de l'atípica disposició escènica de diumenge, amb els músics en semicercle sense tarimes.

 Foto: Pep López

Foto: Pep López


L'altre gran novetat dels darrers dies ha estat que l'obra Vækst i l'Àlex Casanyes han estat escollits per la ISJAC (International Society of Jazz Arrangers & Composers) per formar part d'un workshop en el proper congrés que l'associació celebrarà al Maig a Florida, als EUA. Un nou reconeixement internacional a l'obra de Cassanyes.

En la primera tarda de diumenge, freda i plujosa de desembre, l'Auditori Vilafranquí va obrir les seves portes per acollir de manera càlida i generosa a l’Alex Cassanyes Big Band Project: una valenta i ferma proposta musical que, per qualitat, originalitat i contingut demana ser escoltada arreu del país.
--
Pep López

 Foto: Pep López

Foto: Pep López

Estrena de Suprematism, 18th Construction

Aquest proper dissabte dia 28 de Maig s'estrenarà a càrrec de la Cobla La Principal del LLobregat l'obra Suprematism, 18th Construction, una composició per a trombó solista, cobla i marimba. 

El concert es realitzarà al Conservatori del Liceu (C/ Nou de la Rambla 88) de Barcelona a les 11:30h. 

La interpretació al trombó serà a càrrec de l'Eduard Prats.

 Suprematism, 18th Construction - K. Malevich

Suprematism, 18th Construction - K. Malevich

Sobre l'obra:

Aquest quadre del pintor rus Kazimir Malevich pertany a l'estil artístic del Suprematisme, elaborat i ideat pel mateix autor. És un tipus d'art abstracte basat en formes geomètriques on el terme del Suprematisme es refereix a un art que busca la supremacia d'un "sentiment artístic pur" sense la representació d'objectes. 

La descoberta del quadre de Malevich va tenir en mi un fort impacte emocional, bàsicament provocat per l'atípica composició del quadre. Com si es tractés d'una potent unió de forces representades per les diferents formes de diferents colors, aquesta figura resultant és col·locada en la part superior del llenç donant una sensació d'ingravidesa extrema i a l'hora d'inestabilitat, però aquesta només hi és en els primers moments que observem el quadre. Després, globalment tot agafa forma i la ingravidesa es converteix en plenitud, en una sensació agradable. 

Aquestes darreres observacions personals al voltant del quadre m'han permès construir l'obra intentant reflectir els mateixos efectes que em provocava la primera vegada que el vaig observar. Aquesta inestabilitat està construïda al voltant de la nota (Si), la qual representa la figura geomètrica negra del quadre i al voltant seu formen una cèl·lula de cinc notes (Si, Sol, Do, Mi b i La b) representant les formes restants però clarament atretes per la silueta fosca.

En primer terme observarem la influència d'una tensió provocada per un malestar, que no som on hem d'estar i que constantment mirem cap al passat i cap al futur. Això ens provoca un cert neguit i no sabem adaptar-nos al que tenim davant. Però més tard, anem entenent que on som és el lloc correcte, és agradable i alegre. Ens adaptem. 

La possibilitat de tornar a escriure per cobla ha sigut molt engrescador sobretot perquè m'ha permès desenvolupar un discurs melòdic que girava al voltant del trombó, un instrument que tinc la sort de poder tocar i que així he pogut escriure un paper de com veig i com sento l'instrument, que és de caràcter molt líric. En l'obra, el trombó articula aquest discurs de pas entre la inestabilitat i l'estabilitat i navega fins a arribar a la calma.

Cal dir que la possibilitat d'incloure la marimba, instrument molt llunyà estèticament de la cobla, és una espècie d'aposta esporàdica per a la formació, ja que li atorgarà un sabor una mica diferent. 

Per acabar només voldria donar les gràcies a l'Eduard Prats per confiar-me aquesta meravellosa tasca d'escriure música. 

Àlex Cassanyes

Àlex Cassanyes i la seva Big Band captiven La Lliga de Capellades

L’Àlex Cassanyes Big Band Project va omplir la sala-teatre de La Lliga de Capellades la tarda del seu debut on el compositor i director capelladí va explicar, mostrar i defensar el seu univers musical davant les prop de 250 persones que van gaudir d’aquesta agosarada proposta que reuní les seves obres amb una fantàstica formació de 18 músics sota la direcció del mateix Àlex Cassanyes.

El compositor i director va anar presentant els temes un a un deixant palesa la connexió de la seva obra amb l’art i la literatura, mostrant les seves fonts d’inspiració que al mateix temps que serviren de fil conductor al llarg del concert, citant Hemingway, Georges Seurat o un tema popular català com a exemples. Sota aquest discurs, la formació dirigida per Àlex Cassanyes es va erigir en l’instrument que dóna veu als pensaments, sentiments i emocions.

L’heterogeni públic present diumenge passat a Capellades, va recollir l’oferiment i va esdevenir còmplice des del primer moment, captivat per una música netament contemporània interpretada per una formació de Big Band que fa temps que va deixar enrere el swing: l’instrument ideal -segons el mateix Cassanyes- per expressar-se.

Un dimanche après-midi à l'Ile de la Grande Jatte va obrir la capsa de música seguida dels tres moviments de The Garden of Eden. Vækst i El Testament d'Amélia van posar punt i final a l'hora i quart que va durar el concert en el que Àlex Cassanyes va deixar clar perquè la seva obra ha guanyat tres premis de composició internacionals i perquè se sent tant còmode amb els músics d'aquesta Big Band, no sols per la gran qualitat sinó pels vincles d’amistat

En la  darrera tarda de diumenge, freda i plujosa de febrer, la Societat La Lliga de Capellades -organitzadora de l’acte- va obrir les seves portes per acollir de manera càlida i generosa el debut de l’Alex Cassanyes Big Band Project: una valenta i ferma proposta musical que, per qualitat, originalitat i contingut demana ser escoltada arreu del país.

PL

L'Àlex Cassanyes Big Band Project es presenta per primer cop a Capellades.

 
 PL

PL

 

Data: diumenge 28 de febrer de 2016
Lloc: Teatre de la Lliga de Capellades (C/Pilar, 13)
Hora: 19h

El proper diumenge 28 de febrer, a les 7 de la tarda, al teatre de la Societat La Lliga de Capellades, tindrà lloc el debut de L'ÀLEX CASSANYES BIG BAND PROJECT, una formació de Big Band tradicional de Jazz integrada per 18 músics liderada pel compositor capelladí Àlex Cassanyes, qui expressa les seves inquietuds, reflexions i sentiments de la manera més natural i apassasionant alhora: la música. Les seves composicions i la Big Band esdevenen el canal per on flueixen aquestes emocions, colors i textures de caire netament contemporanies.

En aquest concert podrem escoltar la suite The Garden of Eden, influenciada per la literatura de Hemingway, El Testament d’Amèlia (Arranjament guanyador del concurs de composició del XXXV Festival de Jazz de Granada), Vækst, i també l’estrena d’Un dimanche après-midi à l'Île de la Grande Jatte, basada en el quadre del pintor postimpressionista Georges Seurat. 

L'obra d'Àlex Cassanyes ha estat reconeguda internacionalment amb el 1er Premi del Concurs Europeu per a joves compositors de Big Band de Copenhaguen l'any 2013, el 1er premi del 27è Concurs Internacional de composició per a Big Band i arranjament en el marc del Festival de Jazz de Barga, a la Toscana Italiana l'agost de 2014 i amb el primer premi del concurs de Composició i Arranjaments per a Big Band de la XXXV edició del Festival Internacional de Jazz de Granada, el novembre del mateix 2014. 

En aquest concert, organitzat per la Societat La Lliga de Capellades, l’obra i la formació d'Àlex Cassanyes veuran la llum davant el públic per primer cop, una esperada cita pels amants de la música en el sentit més ample i generós.   

 
 PL

PL